‘Dat kan rommelig en emotioneel verlopen, maar als de lucht geklaard is, komt er ruimte voor dialoog. Mensen moeten eerst iets kwijt, anders horen ze niks. Omslachtig? Ja, democratie kost tijd.’ Wees ook van meet af aan duidelijk in wat er wel en niet veranderd kan worden, zegt Rovers. ‘Mensen snappen echt wel dat je hun wensen en ideeën niet 1-op-1 kunt overnemen. Maar eerlijkheid daarover wordt gewaardeerd.’
Babyschoentjes
Toekomstige generaties zitten niet aan tafel, maar ook zij kunnen een stem hebben, vertelt Rovers. ‘Toekomstige generaties willen hetzelfde als wij: prettig wonen in een schone, veilige wereld, in een prettige, sociale omgeving. Maar door onze invulling daarvan in het heden, maken we dat ideaal bijna onmogelijk voor toekomstige generaties. Je móet hun dus een plek geven. Je kunt een lege stoel neerzetten die een toekomstige generatie representeert of een paar babyschoentjes op tafel, maar dat is niet voldoende.’
Een oplossing ligt in Future Design, een manier van besluitvorming die ontwikkeld werd door de Japanse econoom Tatsuyoshi Saijo. Future Design is geïnspireerd op het zeven-generatiesprincipe van de Iroquois uit Noord-Amerika, die zich bij elke beslissing afvragen wat wijsheid is volgens de 7 generaties die vóór hen kwamen en de 7 generaties die na hen komen.
Heden en toekomst
‘Veel organisaties passen dit principe al toe’, vertelt Rovers. ‘Je nodigt bewoners uit voor 1 of enkele bijeenkomsten, waarbij de deelnemers worden verdeeld in een hedengroep en een toekomstgroep. Vervolgens leg je een vraag aan beide groepen voor, bijvoorbeeld: waar en op welke manier gaan we in onze omgeving bouwen? Beide groepen buigen zich over die vraag, waarbij de toekomstgroep die vraag beantwoordt vanuit de belangen van toekomstige generaties.’