‘Elke dag doen mijn collega en ik een rondje door de wijk. We spreken mensen aan. Als een huis of tuin er erg rommelig uitziet, dan overleggen we met woningcorporatie Centrada en de gemeente: “Zijn jullie hier al geweest?” Soms bellen we aan: “Wat speelt hier, is er hulp nodig?”
‘Wij zijn er echt voor de inwoners. Ik bouwde in 3 jaar een gigantisch netwerk op, met welzijn, de wijkagent, jongerenwerkers, de gemeente, de corporatie. Een kwestie van brutaal opbellen en vragen of we kennis kunnen maken. Hierdoor ben ik altijd goed geïnformeerd, kan ik sneller schakelen en weet ik waar ik mensen naartoe kan sturen als ze een vraag of probleem hebben.’
Minder vergaderen en meer aanwezig zijn
‘Mijn werk bestaat ook uit op de koffie gaan bij mensen of de zware boodschappen halen voor een bewoner die slecht ter been is. Als een tuintje gedaan moet worden, dan doe ik dat ook. Lekker de handen uit de mouwen steken!’
‘Alle organisaties die iets met de buurt te maken hebben, komen regelmatig bij elkaar. Samen organiseren we een buurtfeest of opruimacties. Minder vergaderen en meer aanwezig zijn, dat is mijn credo. Achter het bureau worden de mooiste plannen gesmeed maar als je geen idee hebt van de situatie, dan wordt het niets.’