De leefbaarheid verbeteren door nauw contact met de mensen in de buurt, dat is wat Marc van Loenen, wijkconsulent bij Intermaris, doet, samen met zijn buurtteam.
‘Wij kunnen snel met elkaar schakelen, zodra we zien dat bijvoorbeeld een huurder aandacht nodig heeft of er in een complex zwerfvuil is. Wij weten waar de onrust zit en wat bewoners nodig hebben. Onlangs zijn we bij alle bewoners langs gegaan om te horen hoe zij de buurt ervaren.’
Sinds kort werkt het buurtteam samen met ‘ogen en oren’ in de buurt: een team van bewoners dat een paar keer per week door het complex loopt en aan het buurtteam doorgeeft waar er overlast is. ‘Daar gaan wij dan weer op af. Maar mensen van het ‘ogen- en orenteam’ spreken hun buren ook zelf aan. We merken dat dit goed werkt, beter dan wanneer bijvoorbeeld een wijkagent mensen aanspreekt of iemand van Intermaris. Inmiddels zijn ook andere buurten enthousiast geworden voor het idee van ogen en oren. Wij ondersteunen bewoners die dit opzetten. Zo krijgen ze van ons herkenbare hesjes en we informeren bewoners over dit initiatief.’