Legotorens
Ook in het streven naar bewonersparticipatie die laagdrempelig is, worden soms fouten gemaakt. Verloo: ‘Je ziet in veel participatietrajecten dat ze consultants inschakelen om plannen op een heldere wijze te presenteren. Bijvoorbeeld met een game die de keuzes en consequenties van een plan voor bewoners duidelijk maakt. Op zich heel goed, want je bevordert zo de diversiteit, maar soms schiet het door.’
‘Ik ken een voorbeeld van een project waar woontorens werden toegevoegd aan een wijk. De bewoners mochten tijdens een sessie met Lego en schuimblokken de torens bouwen, terwijl de hoogte van de torens in het ontwerp al vaststond. Op het moment dat bewoners zich dat realiseren, dan lopen ze boos weg.’
Woongeluk
‘Maak van de huurders experts in woongeluk’, is het advies van Renate Harkema, manager Wonen bij Woonservice, een corporatie met 6.000 woningen in 7 gemeenten in Drenthe en Groningen. ‘Als plattelandscorporatie zitten we in gebieden waar de doelgroep ouder is. Veel van hen zijn al tientallen jaren huurder.’
‘Het zijn over het algemeen zeer tevreden huurders. Ze kennen hun gebied. Willen ouderen in een hofje wonen of juist zo dat je niet voortdurend bij elkaar naar binnen kijkt? Zo’n keuze maak je sámen met bewoners. We luisteren naar ieders individuele belang, maar beslissen op het collectieve belang.’
Maak het niet mooier
Huurders die hebben deelgenomen aan een participatietraject zijn in het algemeen tevreden dat ze mee konden denken over de inrichting van hun gebied. Het lijntje met de huurders is stevig, maar daaraan kun je niet alles ophangen.