‘Wat betreft knop 3: we zijn sociale wezens en diep in ons brein is verankerd dat we willen doen wat anderen doen. Corporaties en de overheid zouden de suggestie kunnen wekken dat, wanneer je geen toeslag aanvraagt, je iets mist wat anderen wel hebben.’
Timing, knop 4, is ook van groot belang. Van den Broek: ‘We denken vaak dat het moment waarop je over iets beslist, niet uitmaakt. Maar als iemand in een nijpende situatie zit en zich afvraagt hoe hij of zij een maaltijd op tafel moet krijgen, dan moet je hem of haar niet vragen om een formulier in te vullen. Dat vergt een aanpak op maat, want je hebt heel veel informatie nodig over de situatie waarin mensen zitten. De vraag is wel hoe ver je daarin wilt gaan, want de privacy van mensen komt daarmee in het geding.’
Kijk wat er werkt
In haar boek Het Bromvliegeffect – alledaagse fenomenen die stiekem je gedrag sturen pleit Van den Broek ervoor om ‘nieuwe beleidsmaatregelen net zo grondig in het wild te testen als een nieuwe chipssmaak’. Zou dat ook kunnen met methodes die mensen ertoe moeten verleiden om huursubsidie of een energietoeslag aan te vragen?
Dat moet zelfs, zegt Van den Broek, en corporaties en de overheid kunnen daarin een grote rol spelen door methodes in de praktijk te testen en te kijken wat werkt. ‘Krijg je meer respons op een appje met informatie, of op een e-mail, of op een poster in de hal van de flat? En wat zet je dan op die poster: Piet, die in deze flat woont, kreeg huurverlaging. Doe net als Piet en vraag ook huurverlaging aan, of: Mohammed, die in deze flat woont, kreeg huurverlaging. Doe net als Mohammed en vraag ook huurverlaging aan?’