Zonder speciale aandacht voor de niet-digitaal vaardige huurders sluiten corporaties een grote groep mensen van hun dienstverlening uit, zegt Mareike Naumann, adviseur Woonbeleid bij Eigen Haard. Hoe pakt de Amsterdamse corporatie dit probleem aan?
Er zijn veel misvattingen over mensen die niet-digitaal vaardig zijn.
‘Klopt. We denken vaak aan laaggeletterden en ouderen. De groep is echter groter. Er zijn ook jongeren die niet-digitaal vaardig zijn. Verschillende factoren bepalen hoe digitaal vaardig iemand is. Zoals langdurige werkloosheid, stress, wantrouwen in de overheid, een media-arme levensstijl. De groep is divers, verandert continu van samenstelling en zal bovendien niet verdwijnen.’
‘Wat we ons vaak ook niet realiseren, is de gradatie in digitale vaardigheden. Er zijn mensen die goed kunnen omgaan met WhatsApp of Facebook, maar voor wie het sturen van een mail of het uploaden van documenten echt te moeilijk is. En die kunnen dus geen, of beperkt, gebruikmaken van onlinediensten van de overheid of andere organisaties.’
‘Uit CBS-onderzoek blijkt dat het gaat om ongeveer 4 miljoen Nederlanders. Gezien de risicofactoren is het aannemelijk dat de helft van onze huurders daarbij hoort. Dat het om zo’n grote groep gaat, was voor ons een eyeopener. Het betekent nogal wat dat naar verwachting de helft van onze huurders in meer of mindere mate moeite heeft met de digitale dienstverlening van Eigen Haard.’