‘Ik ben – hypothetisch voorbeeld – vergeten op te geven, bij de inventarisatie van de energielabels door de woningcorporatie, dat ik radiatorfolie heb. Dan hoor ik achteraf dat ik subsidie had kunnen krijgen voor de aanschaf daarvan. Als zo’n foutje niet meer hersteld kan worden, dan kan die bewoner een probleem hebben.’
‘Herstel gaat verder dan een aanpassing in de oorspronkelijke administratie van de woningcorporatie. Voor echt herstel gaat het ook om alle daar achter hangende systemen en de gevolgen daar. Het primaire doel is niet efficiëntie, maar betrouwbaarheid en voorspelbaarheid. Andere waarden, zoals efficiëntie, maar ook wendbaarheid en traceerbaarheid, volgen daaruit.’
Houdt het perspectief van de huurder in gedachten
Wat woningcorporaties lang deden, was een aanmaning sturen op het moment dat iemand zijn huur niet betaalde. ‘Dat is een vorm van automatische besluitvorming. Huur niet betaald? Aanmaning. Huur weer niet betaald? Incassobureau. Huur nog steeds niet betaald? Uitzetting.’
Dat is een ingrijpend middel dat corporaties tegenwoordig liever niet meer inzetten. ‘Huurachterstand is een van de vroegste indicatoren van schuldenproblematiek. Dus dan kun je iemand wel zijn huis uitzetten, maar dat is pas het begin van een hele keten aan problemen en zorgtrajecten. De maatschappelijke kosten van die uitzetting zijn veel hoger dan de huurachterstand.’
Heeft Widlak nog wijze woorden voor de woningcorporaties? ‘Ik lees in de beleidsstukken van corporaties altijd dat het belang en het perspectief van de huurder voorop staan. Houd dat ook in gedachten bij de inrichting van je systemen.’