Sloop/nieuwbouw vraagt dus om meer dan alleen goede communicatie met bewoners.
‘Communicatie hoort er uiteraard bij. We hebben informatieavonden georganiseerd, onze medewerkers zijn bij de bewoners op huisbezoek gegaan, we maken nieuwsbrieven, enzovoort. Ook hebben we bewoners opgeroepen een projectcommissie te vormen die namens alle bewoners met ons praat over zaken als herhuisvesting en vergoedingen.’
‘Dat zijn vooral de procedurele kanten rondom sloop. Voor corporaties is het vaak een natuurlijke neiging om daar alle aandacht op te richten. Volgens mij is het minstens zo belangrijk om bewoners echt vanaf het begin bij de nieuwbouwplannen te betrekken.’
‘Dat moet je dus wel organiseren. De eerste weken waren bewoners best argwanend: “Hebben jullie echt nog geen nieuwbouwplannen?” Je merkt dat mensen wat cynisch zijn geworden over instituties. Of het nu de landelijke overheid is, een gemeente of de corporatie. En of het nu komt door Groningen, de Toeslagenaffaire, of door sloopplannen elders in het land.’
‘We werken samen met een architect en met De Plekkenmakers, een organisatie die gespecialiseerd is in actieve participatie van bewoners. Zij gaan met de huurders en omwonenden kijken hoe de nieuwbouw eruit moet zien. Wat vinden mensen belangrijk? Hoe behouden we de eigenheid van de buurt? En omdat we toch opnieuw beginnen: waar hebben ze nu last van en wat moet er dus veranderen?’