Woningcorporaties werken aan goed en betaalbaar wonen. Dat doen zij door samen te werken en te innoveren. Dit keer voorbeelden uit Venlo, Amsterdam en Nijmegen.
2 minuten leestijd
Energieweek
Woonwenz, Venlo
Allemaal digitaal
Eigen Haard, Amsterdam
Korte lijnen onder één dak
Woningcorporatie Talis, Nijmegen
Energieweek
Aan het begin van de herfst organiseerde Woonwenz in Venlo een energieweek. Medewerkers van de corporatie trokken de wijken in om met huurders te praten over energielasten en hoe je daarop kunt besparen.
In dezelfde week gaven energiecoaches van Woonwenz in kraampjes in de wijk energieadvies aan huurders. Woonwenz investeert jaarlijks fors in verduurzaming van woningen. Daarnaast wil de corporatie met deze energieweek huurders bewuster maken van hun eigen aandeel in hun energielasten en ze daar ook bij helpen. Bovendien een mooie gelegenheid voor corporatiemedewerkers om in gesprek te raken met huurders.
Meer informatie?
Mail Evelien Wismans van Woonwenz in Venlo.
Allemaal digitaal
Afgeschreven bedrijfslaptops van Eigen Haard krijgen een tweede en soms derde leven via de landelijke Stichting Allemaal Digitaal. De Amsterdamse corporatie doneert de laptops nadat ze zorgvuldig zijn geschoond en opgeknapt. Allemaal Digitaal zorgt dat de laptops via maatschappelijke organisaties terecht komen bij de juiste doelgroep.
‘Een computer is geen luxe, het is een basisbehoefte’, zegt Mareike Naumann van Eigen Haard. De corporatie streeft naar digitale inclusie en met deze donatie komt dat weer een klein stapje dichterbij. Een goedwerkende laptop gekoppeld aan digi-educatie is voor veel huurders een belangrijke eerste stap naar meer onafhankelijkheid in een digitale wereld. Met dit beleid draagt de corporatie bovendien bij aan het verminderen van ICT-afvalstromen.
In Nijmegen komen wonen, werken, welzijn en zorg onder één dak. Woningcorporatie Talis deelt kantoorruimte met WerkBedrijf, Bindkracht10 en Directe Zorg Nijmegen.
De lijntjes zijn nog korter nu ze vanuit hetzelfde kantoor werken. De organisaties vinden het belangrijk dat medewerkers en cliënten zo weinig mogelijk hinder ervaren van mogelijke schotten. Ze verwachten op deze manier gemakkelijker met elkaar te kunnen schakelen en zo meerwaarde te bieden voor de mensen waarvoor ze werken.
Meer informatie?
Mail Anneke Hers van Talis in Nijmegen.