Bij corporaties is er veel gestandaardiseerd, observeert hij. Meestal werkt dat hartstikke goed. Maar wat nou als er een vraag van een huurder komt die daar niet in past? Is de reflex dan: het kan niet want het zit niet in mijn procedures? Om in die reflex verandering te brengen, moet je volgens Ergin beginnen met empathisch vermogen ontwikkelen om te begrijpen waaróm iemand een verzoek doet buiten de standaardafspraken en -procedures.
‘Ik geloof in de individuele kracht van mensen. Overal waar ik leiding heb gegeven was mijn lijn: ik heb graag dat je iets doet wat goed is voor de huurder of de klant, al past dat niet in onze procedures. Je kunt beter na afloop vertellen hoe het is gegaan dan vooraf aan mij toestemming vragen. Ging het fout? Dan leren we daar van. Ging het goed? Dan leren we daar ook van. Zo helpen we huurders én we helpen onze organisatie aan nieuwe inzichten.’
Maatschappelijk ondernemerschap
Hij mist bij corporaties in het dagelijkse huurderscontact nog wel eens maatschappelijke ondernemerschap, in de zin van los het probleem op. ‘Geef mensen bijvoorbeeld jaarlijks een budget zodat ze voor kleine klussen, bijvoorbeeld een kapotte regenpijp, snel iets kunnen fiksen. Dat is weinig moeite, met snel resultaat en met grote impact voor mensen op microniveau in de wijk. En geef het niet te snel op als medewerkers er in het begin geen gebruik van maken.’
Heb als leidinggevenden een duidelijke visie op dienstverlening en klantgerichtheid, vindt Ergin. En vergroot de goede voorbeelden uit en vertel er verhalen over in je organisatie. Dat brengt collega’s weer op nieuwe ideeën en manieren om een probleem aan te pakken. ‘We zijn nog niet altijd even goed in het verhalen vertellen. Ja, in beleidsmatige stukken met getallen en kwartaalrapportages.’
Op zoek naar verhalen
In zijn rol als commissaris bij Idealis zou hij bij alle rapportages nog wel meer verhalen en voorbeelden willen horen. Ze zijn er wel mondjesmaat en ze halen ze ook wel op in fietstochten langs complexen. ‘Maar wat mij betreft mag het wel wat structureler. Ik zou heel graag eens een etmaal in een van de studentenflats van Idealis logeren. Je krijgt beter zicht op wat er werkelijk speelt in een buurt of complex. Dat helpt mij in mijn toezichthoudende rol.’