Goedemorgen

Ergin Borova

Commissaris bij studentenhuisvester Idealis

  4 minuten leestijd

Hoe kunnen we ons werk met een slimmere aanpak nog klantvriendelijker maken? Die vraag drijft Ergin Borova in zijn werk als adviseur, ondernemer en commissaris bij studentenhuisvester Idealis.

‘Hebben jullie al ontbeten? Willen jullie koffie? Wacht, ik bak een omelet?’ Tijdens het kokkerellen komen de eerste verhalen los. Over eten, koken en hoe dat mensen verbindt, over zijn familie in Macedonië en in Nederland. Ergin Borova onthaalt ons gastvrij.

Sinds vorig jaar is Ergin commissaris bij studentenhuisvester Idealis in Wageningen. Het was door verhalen dat hij ruim 20 jaar geleden voor het eerst in aanraking kwam met het werkveld van woningcorporaties. Hij werkte destijds bij UWV en deed een postdoctorale opleiding management en organisatie bij TIAS in Tilburg. Een studiemaatje dat bij een corporatie werkte, bracht tijdens de opleiding eigen praktijkcases in die bij Ergin een snaar raakten.

‘Die wereld kende ik helemaal niet. Het ging om mensen en tegelijkertijd ook om zakelijk en verantwoord een business runnen. Tastbaar, dankbaar werk leek het me. Mijn interesse was gewekt.’ Na heel veel sollicitatiebrieven kon hij aan de slag als manager Wonen bij De Dageraad in Amsterdam een voorloper van de Alliantie. ‘Sindsdien heb ik mijn hart verloren aan de woningcorporaties.’ Als zelfstandig ondernemer ondersteunt, adviseert en inspireert hij tegenwoordig nog regelmatig woningcorporaties.

‘Haal goede voorbeelden op en vertel de verhalen binnen en buiten je organisatie’


Simpeler

In die eerste jaren bij de corporatie heeft hij veel geleerd. En tegelijkertijd ook nieuwe inzichten gebracht, hoopt hij. ‘Ik geloof erg in kruisbestuiving tussen vakgebieden. Als je uit een ander vakgebied komt, dan kijk je met een frisse blik van de buitenstaander. En ik ben best innovatie-gedreven, zoek graag naar creatieve oplossingen voor problemen. Bij De Dageraard is de kiem gelegd voor wat ik nu als mijn missie beschouw: mensen met kleine interventies in beweging zetten om dingen anders, simpeler aan te pakken.’

Ergin Borova

Commissaris bij: studentenhuisvester Idealis in Wageningen
Opleiding: management en organisatiekunde bij TIAS in Tilburg
Werk: Zelfstandig ondernemer in met name HR-software, organisatieadviseur, inspirator, innovator, spreker bij events
Woont in: Eemnes
Nevenactiviteiten: Lid van de raad van advies bij Wooninc., oprichter en voorzitter van het bestuur van Stichting Care For Disabled Kids

Bij corporaties is er veel gestandaardiseerd, observeert hij. Meestal werkt dat hartstikke goed. Maar wat nou als er een vraag van een huurder komt die daar niet in past? Is de reflex dan: het kan niet want het zit niet in mijn procedures? Om in die reflex verandering te brengen, moet je volgens Ergin beginnen met empathisch vermogen ontwikkelen om te begrijpen waaróm iemand een verzoek doet buiten de standaardafspraken en -procedures.

‘Ik geloof in de individuele kracht van mensen. Overal waar ik leiding heb gegeven was mijn lijn: ik heb graag dat je iets doet wat goed is voor de huurder of de klant, al past dat niet in onze procedures. Je kunt beter na afloop vertellen hoe het is gegaan dan vooraf aan mij toestemming vragen. Ging het fout? Dan leren we daar van. Ging het goed? Dan leren we daar ook van. Zo helpen we huurders én we helpen onze organisatie aan nieuwe inzichten.’

Maatschappelijk ondernemerschap

Hij mist bij corporaties in het dagelijkse huurderscontact nog wel eens maatschappelijke ondernemerschap, in de zin van los het probleem op. ‘Geef mensen bijvoorbeeld jaarlijks een budget zodat ze voor kleine klussen, bijvoorbeeld een kapotte regenpijp, snel iets kunnen fiksen. Dat is weinig moeite, met snel resultaat en met grote impact voor mensen op microniveau in de wijk. En geef het niet te snel op als medewerkers er in het begin geen gebruik van maken.’

Heb als leidinggevenden een duidelijke visie op dienstverlening en klantgerichtheid, vindt Ergin. En vergroot de goede voorbeelden uit en vertel er verhalen over in je organisatie. Dat brengt collega’s weer op nieuwe ideeën en manieren om een probleem aan te pakken. ‘We zijn nog niet altijd even goed in het verhalen vertellen. Ja, in beleidsmatige stukken met getallen en kwartaalrapportages.’

Op zoek naar verhalen

In zijn rol als commissaris bij Idealis zou hij bij alle rapportages nog wel meer verhalen en voorbeelden willen horen. Ze zijn er wel mondjesmaat en ze halen ze ook wel op in fietstochten langs complexen. ‘Maar wat mij betreft mag het wel wat structureler. Ik zou heel graag eens een etmaal in een van de studentenflats van Idealis logeren. Je krijgt beter zicht op wat er werkelijk speelt in een buurt of complex. Dat helpt mij in mijn toezichthoudende rol.’

‘Met digitaler werken kunnen we met minder mensen toch ons werk blijven doen’


Idealis heeft alles netjes op orde en doet het als studentenhuisvester hartstikke goed in Wageningen, vindt Ergin. De tweetaligheid vanwege veel internationale studenten, maakt het iets complexer dan gebruikelijk. ‘Veel is door de huurders zelf digitaal te regelen via een app, in de wooncomplexen zijn beheerders beschikbaar om alledaagse en complexere problemen te helpen oplossen. Zij zorgen voor verbinding.’

Thuisgevoel

Ergin verwacht dat digitalisering en werken met apps ook bij andere corporaties steeds gebruikelijker zal worden. Digitalisering kan volgens hem allemaal nog wel een stapje slimmer en laagdrempeliger. ‘We zullen wel moeten, want voor elke 2 personen die de komende jaren met pensioen gaan, komt anderhalve arbeidskracht in de plaats. ‘Met digitaler werken kunnen we met minder mensen toch ons werk blijven doen en zelfs mensen vrij spelen om, waar dat nodig is, echt beschikbaar te zijn in de wijk, ook voor mensen die niet goed meekomen in de digitale wereld.’

‘We vergeten wel eens hoe belangrijk het corporatiewerk is voor mensen. Een goed leven kunnen leiden begint met een thuisgevoel. Dat thuisgevoel, daar zijn wij van. Daar mogen we best trots op zijn. Laten we daar meer verhalen over vertellen.’

Datastandaarden zijn steeds belangrijker voor woningcorporaties. Alle partijen in de corporatiesector werken daarom samen om kwalitatief hoogwaardige, actuele en onderling goed vergelijkbare informatie efficiënt met elkaar uit te wisselen.

Lees er meer over bij het onderwerp Datastandaarden op Aedes.nl.

Tekst: Margriet Pflug, foto’s: Selma van der Bijl

Wil je elk kwartaal Aedes-Magazine in jouw inbox?

Gerelateerde artikelen